Hot jóga

… pro důkladnou detoxikaci a spalování kalorií …

 

Hot jóga se od klasické jógy na první pohled liší jen jedinou maličkostí. Cvičí se v tělocvičnách vytopených na cca 38 - 41 stupňů Celsia a se zvýšenou vlhkostí vzduchu. Pokud jste nároční sportovci a připadá vám klasická jóga příliš statická a málo akční, stačí jen zatopit a po prvních minutách takové lekce vám okamžitě dojde, o jak podstatnou "drobnost" kráčí.

Při hot józe ale rozhodně nejde o to, sáhnout si až na dno svých sil. Se stoupající teplotou se jógová praxe stává intenzivnější a má mnohem hlubší účinky. Cévy se rozšiřují, svaly uvolňují a dovolí tak tělu protáhnout se do maximálních poloh, aniž by hrozilo svalové zranění nebo křeč. Během lekcí navíc dochází (díky vysokým teplotám) k silnému pocení a potažmo ke zvýšené detoxikaci vnitřních orgánů a velmi rychle se vylepšuje flexibilita svalů a vytrvalost i odolnost organizmu.

Pročišťuje se lymfatický systém a stimulují se endokrinní žlázy, zvyšuje se kapacita plic, posiluje srdeční činnost a zklidňuje mysl. V našem studiu se během lekce cvičí vždy taková sestava hatha jógy, jakou určí cvičitel, vždy záleží na tom, jakou koncepci či styl má lektor, který hodinu vede.

Více o Hotjóze

Hot – Bikram - Moksha

Za „otce“ hot jógy bývá často na západě považován indický kontroverzní jógový guru Bikram Choudhury, který kurzy jógy v horku zpopularizoval v USA a později i v Evropě. Studoval jógu od svých čtyř let, ve 12 se stal národním šampiónem Indie a své prvenství ještě 3x obhájil. Swami Sivananda mu udělil titul “Yogi Raj”, král jógy. „V Indii, kde jóga vznikla, je velmi horké a vlhké podnebí. Snažíme se tedy pomocí techniky navodit podobné podmínky i jinde na světě, abychom dosáhli maximálního účinku jógové praxe,“ objasňuje své postupy Bikram Choudhury. Jeho vlastní systém představuje řada přesně určených 26 pozic - ásan a dvou dýchacích cvičení. Metoda nese jméno svého stvořitele „Bikram jóga“ a u nás se s ní můžete setkat již v několika studiích v Praze, Ostravě a Českých Budějovicích. I když se na mnoha místech ve světě cvičí pod pojmem hot jóga právě Bikram sestava, v našem studiu tomu tak není - během lekce se cvičí vždy taková sestava hatha jógy, jakou určí cvičitel.

Dalším systémem speciálně vyvinutým pro cvičení v horku je tzv. moksha jóga. „Bikram jóga nám připadá příliš svazující a nerespektuje specifické potřeby každého jednotlivce," vysvětluje Ted Grand z Toronta své důvody pro založení nové školy jógy. „Proto jsme společně s mojí kolegyní Jessicou Robertson, fyzioterapeutkou a dlouholetou cvičitelkou, vybrali z klasických ásan sérii 40 poloh, které lze měnit tak, aby vyhovovaly individuálním požadavkům každého jednotlivce a připravujeme sestavy doslova ušité na tělo a na problémy současných jógínů.“

Pozor na dehydrataci!

Ať už se ale rozhodnete cvičit v horku cokoliv, nezapomeňte se alespoň 24 hodin dopředu pořádně "prolévat" vodou. Při masivním pocení může lehce dojít k dehydrataci organizmu. V opačném případě návštěvu kurzu raději odložte. Stejně tak by se této náročné praxi měli vyhnout lidé s kardiovaskulárními problémy, lidé chronicky nemocní, psychicky labilní, děti mladší 15ti let a těhotné ženy v prvním trimestru.

Na zhubnutí? Není nic lepšího!

Popularitu hot jógy jistě zvyšuje i fakt, že při cvičení v horku dochází nejen k velmi rychlému vylepšení fyzické kondice, ale i maximálnímu spalování kalorií. Za 90 minut hot jógy spotřebuje vaše tělo 350 až 1 200 kalorií. Při pravidelném praktikování tak můžete vidět rozdíl na váze velmi rychle. Svaly se zpevní, hormonální hladina se stabilizuje, a tak se zmenší i chuť k jídlu.

Pro koho není vhodná

Hot jóga se nedoporučuje nemocným s kardiovaskulárními chorobami, chronicky nemocným, dětem mladším 15ti let a těhotným v prvním trimestru. Jde o náročnější fyzický výkon, pokud se tedy „necítíte“, odložte návštěvu cvičení raději na jiný den.

Chystáte se poprvé na hot jógu

Než vyrazíte

Svědomitě doplňujte tekutiny, napít se během lekce nestačí. Rozhodněte se pro příjemný nevtíravý deodorant a pokud se během dne zapotíte, neváhejte použít naše sprchy i před cvičením.

Co sebou?

Dva ručníky (jeden na cvičení a jeden na utření po závěrečné sprše), vodu, podložku (vše je možné koupit a půjčit si na recepci), vhodné jsou i žabky do sprch a náhradní spodní prádlo (všechno propotíte)

Co na sebe?

Zvolte lehčí cvičební oblečení, nejlépe tričko bez rukávů, kraťasy či plavky. Cvičí se naboso a počítejte, že na vás nezůstane ani nit suchá :-)

Zvládnete to?

Hot jóga je trochu extrémní praxí jógy, ale pokud vám nevadí teplo a netrpíte kardiovaskulárními problémy, nemusíte se ničeho obávat. Důležité je maximální soustředění na vnitřní pocity a nepřeceňování vlastních sil. Vše je otázkou vašeho vlastního rozhodnutí - můžete kdykoliv odpočívat, kdykoliv odejít, kdykoliv se napít.... Uvědomte si, že uvolnění je pro jógu mnohem důležitější než usilování.

2 - 3 hodiny před lekcí není vhodné jíst!

Novinky

Rádi se vzděláváte a diskutujete o józe?

Rok psa

Další služby

E-shop Domu jógy

Masáže Chodov a Vinohrady

Pronájem studia

Půjčovna a prodej sítí na Aerojógu

Časté dotazy

Máte dotaz ohledně cvičení? Nevíte, jak se rezervovat? Nevíte, zda je lekce vhodná v případě zdravotních problémů?

Chcete vědět, jestli ...

Navštivte sekci časté dotazy.

Články a zajímavosti nejen o józe

Těhotenství = konec cvičení? Nikoli!

Žena projde během těhotenství třemi základními fázemi. Zpočátku chce ...  Více

Nešlapejte si po štěstí

Jako strom, který má pevné kořeny a vydrží kdejakou vichřici, tak i ...  Více

Jóga jako švédský stůl?

Znáte to: jste na dovolené, k večeři švédské stoly a vy musíte vyzkoušet ...  Více

Jsme na Facebooku

S radostí vás přivítáme mezi našimi fanoušky. Dozvíte se nejen o našich akcích a novinách, ale také různé zajímavosti ze světa jógy.

Cesta dlouhá 10.000 mil začíná jedním krokem

Lao-C