Mate obavy zkusit lekci pro pokročilé?

Třeba už nějakou dobu jógu praktikujete, ale pořád chodíte na “tu svou” začátečnickou lekci. Anebo si zkrátka říkáte, že vám protažení dvakrát týdně vyhovuje, a že jste spokojení se svým učitelem a s tou konkrétní lekcí, a že vlastně nemáte rádi změny.
Mate obavy zkusit lekci pro pokročilé?

Možná se vám honí hlavou něco, jako nejsem na to dost ohebná/ý, silná/ý, štíhlá/ý. Jsem na to stará/starý. „Ježíšmárja“, a co když tam už budou stát na hlavě a cpát nohy do lotosu? Nebudu se ztrapňovat…

Tak jak to tedy je s těmi pokročilými lekcemi, a kdy byste je už měli zkusit?

Nedá se přesně stanovit, od kdy byste měli přejít do “pokročilého tábora”. 

Nejlepším ukazatelem je váš dech - když dýcháte plynule a uvolněně během celé lekce, můžete začátečníky opustit. Jestli se navíc orientujete v názvech pozic a žádný „pes“ vás už nepřekvapí, tak se rozhodně poohlédněte po pokročilé lekci.

Pokud se dokonce už na “své” lekci ani trochu nezapotíte, v bojovníkovi hodnotíte svou postavu v zrcadle a v pozici kleští kontrolujete pedikúru, je opravdu nejvyšší čas na změnu! Hlavně začít pozici sledovat i zevnitř a zkoušet se do ní dostat hlouběji.

Co se na takových lekcích děje?

Očekávejte posun. Budete praktikovat pokročilé varianty pozic, naučíte se i náročnější nové pozice. Na některých lekcích můžete čekat delší výdrže v pozicích, intenzivnější dopomoc od instruktora případně i větší dynamiku lekce. Závisí od stylu. Není ale potřeba se obávat, instruktor lekci vždy přizpůsobuje konkrétním klientů a nabízí i jednodušší varianty. Známé pozice můžete klidně provádět zpočátku ve snadnější variantě, kterou znáte ze začátečnických lekcí, postupně se ale snažte přepracovat k finální pozici.

Jsem na to moc... Ne nejste

Jak napsal náš největší učitel, mudrc Pataňdžali … “jóga je pro všechny jenom ne pro ty líné”. A líní nejste, to byste k nám nechodili :-)

Tlustý(á), hubený(á), slabý(á), starý(á), zatuhlý(á) … vše samé dobré důvody posunout se dál. Věk je jenom číslo, váhy se můžete dobře zbavit, když budete pravidelně cvičit. Ale pomalu, jóga není kardio, u kterého spálíte 3 obědy, je ale stejně účinná :-). Mění totiž vaše chutě, sami od sebe si upravíte jídelníček, a to je to nejlepší, jak se nějakého toho kila zbavit. Sílu získáte na pokročilé lekci rychle, jenom to nevzdávejte a zkuste nešidit. Svaly totiž sílí pouze tehdy, pokud často opakují stejný pohyb - proto třeba stačí chatturanga “jenom trošku”, zato ale každá jedna pořádně. Když uděláte dvě až k zemi a ostatní pak přes kolena nebo je taháte rameny, rozhodně nedosáhnete takového zlepšení.

No a poslední flexibilita. Většina z nás kvůli tomu s jógou přeci začala! Pokročilé lekce vás budou posouvat i tady - klouby se rozhýbou intenzivněji v celém jejich rozsahu, svaly se mohou pořádně prokrvit a postupně začít po sobě znova hezky klouzat a vy budete mít v předklonu ruce na zemi, ani nevíte jak. Chce to jenom trochu trpělivosti.

Já nechci dělat stoje na hlavě, ani si za tu hlavu cpát nohy

Nemusíte. Ale proč vlastně ne? Zkuste si na tuto otázku sami odpovědět.
Stoj na hlavě je pouze o strachu, nohy za hlavou jsou pozice úplné pokory a odevzdání.
Pokud přijmete fakt, že jóga skrze tělo pracuje s vaší myslí a rozvíjí intelekt, ducha i duši, možná už vám ten stoj na hlavě nepřijde tak divný :-) 
Ale nebojte, neděláme jej vždycky. Každopádně mohu hrdě prohlásit, že už jej většina studentů praktikuje ráda. Je to fantastický pocit, když už na hlavě nemáte strach, víte, že to ustojíte. 
A to se ihned přenáší i do života jako pocit osvobození, vy prostě najednou víte, že zvládnete vše :-) 
Nohou za hlavou se bát už vůbec nemusíte, na pokročilých lekcích tyto pozice totiž nepraktikujeme :-)
Zatím :-) Dopracovat se sem trvá několik let každodenní praxe a víc než flexibilitu v kyčlích to vyžaduje sílu středu těla a pokoru studenta. 
Já budu moc ráda, když se časem dopracujeme i k této úrovni pokročilosti, zatím ale ještě ne.

Co když se tam zesměšním

Instruktor je empatická bytost a většinu “trapných” situací zná až moc důvěrně z vlastní praxe. 
A studenti kolem? Myslíte, že začínali jinak? Věřte, že ne. 
Když jste se učili chodit, také jste pořád padali. Jóga není jiná, učíte se přeci úplně nové pohyby. 
Tělu a mysli bude chvilku trvat, než si na ně zvykne, to je vše. 

Začátečnické lekce vás mají naučit dýchat, jak se do pozic dostat a jak je provádět a vůbec jak se která pozice jmenuje. Je to jako předškolní výuka, je to pouze příprava na celoživotní vzdělávání, na život s jógou, v józe :-)

Novinky

Rádi se vzděláváte a diskutujete o józe?

Rok psa

Newsletter Domu jógy

Chcete zasílat novinky a zajímavé informace o józe?

Přihlaste se k odběru novinek

Další služby

E-shop Domu jógy

Masáže Chodov a Vinohrady

Pronájem studia

Půjčovna a prodej sítí na Aerojógu

Články a zajímavosti nejen o józe

12 důvodů proč se hýbat

Možná jste slyšeli o tom, že nám v hlavě – mimo jiné - zůstal i ...  Více

Aerojóga očima lékařky

Všichni jistě známe bolest zad. Aby ne, postihuje asi 1/3 naší populace. ...  Více

MaMi jóga – cvičení maminek s miminkem

Narodilo se vám miminko? Asi jste záhy zjistila, že porodem nic nekončí, ale ...  Více

Jsme na Facebooku

S radostí vás přivítáme mezi našimi fanoušky. Dozvíte se nejen o našich akcích a novinách, ale také různé zajímavosti ze světa jógy.

Můžete ztratit jen to, k čemu jste připoutáni.

Siddharta Gautama