Vážení klienti, studio Anděl funguje po dobu prázdnin v omezeném provozu. Cvičení probíhá v sále v 1. patře, provizorní recepce s převlékárnou je v přízemí. Více informací

Pilates - vzdálený bratranec jógy

Cvičení Pilates a jóga jsou na první pohled podobné směry, ovšem po jejich vyzkoušení zjistíte, že se v mnohém liší. Pilates je takový vzdálený bratranec jógy - jedná se o velmi kontrolované, pomalé cvičení bez důrazu na spiritualitu.

Kde se Pilates vzalo?

Vznik tohoto uceleného systému cviků se datuje na začátek 20.st., kdy jej vyvinul Joseph Pilates. Joseph Pilates byl Němec, který v dětství trpěl nemocemi pohybového aparátu, a tak postupně hledal sport, který by mu pomohl. Nakonec vytvořil svůj ucelený systém cviků Pilates, který je inspirován prvky jógy, baletu, bojových umění nebo izometrického cvičení. Postupně svůj systém cvičení, kterému tenkrát říkal Kontrologie, představil v USA, kam emigroval. V Americe sklidil obrovský úspěch, otevřel si první studio a dnes se těší milionům pravidelných klientů.

Metoda Pilates se postupně vyvíjela a rozšiřovala, proto dnes známe několik směrů, Pilates se dá cvičit nejen s vlastní vahou, ale lze využít i několik speciálně upravených strojů. Asi nejznámější je metoda Reformer Pilates. Reformer je speciální stroj složen z postelového rámu, pohyblivé podložky a pružin, které se využívají jako odporová síla, pro větší zapojení svalů, a tím větší efektivitu celého cvičení.

Pilates

Pro koho je Pilates vhodné?

Jak už bylo řečeno Pilates je velmi kontrolované cvičení, které oproti józe postrádá spirituální část, nicméně se jedná o velmi efektivní cvičení, které se zaměřuje především na posílení svalů středu našeho těla - core, zádové svaly a hýždě. Nejde ovšem o nabírání svalstva, nýbrž o celkové zpevnění hlubokých svalů, i proto je Pilates ideálním cvičením i pro úplné začátečníky, seniory či osoby s nadváhou.

Pokud tedy hledáte pomalé cvičení, které vám pomůže zlepšit držení těla, ale nejste milovníci meditací, pak jste kápli na váš šálek kávy.

Jestliže by vám meditace chyběla, pak není třeba zoufat, kompromisem by mohla být např. lekce Power jógy nebo spojení obou směrů na lekci Jógalates.

Pilates má i své kontraindikace, proto pokud trpíte např. záněty, zlomeninami, trombózou, rakovinou, kýlou, jste na rizikovém těhotenství nebo máte jinou indispozici podobného rázu, pak byste tuto lekci navštěvovat neměli, popřípadě pokud si nejste jisti, je vždy lepší se poradit s vaším ošetřujícím lékařem.

Jak lekce Pilates vypadá?

Pilates je založeno na několika základních pilířích, na kterých je postavena celá lekce. Tyto pilíře jsou:

  • soustředěnost
  • kontrola pohybu
  • plynulost
  • zapojení středu těla
  • preciznost
  • dech

Lekce plyne velmi pomalu, ale je kladen důraz na správné a přesné provádění jednotlivých cviků, proto se nenechte zmást jeho pomalým plynutím, jedná se o velmi náročné cvičení, které může být pomocníkem i při hubnutí.

Pilates

Jak často Pilates cvičit a za jak dlouho se dostaví výsledky?

Sám Joseph Pilates tvrdil, že již po 10 lekcích pocítíte rozdíl, po 20 si všimnete změny a po 30 si jí všimne i vaše okolí.

Kolikrát týdně tedy zařadit Pilates do svého rozvrhu? Ať už cvičíte doma nebo navštěvujete studio, Pilates tak jako každý sport, vyžaduje dny pro regeneraci, proto se ideálně doporučuje cvičit 3-4 týdně a to 45min-1h, dle vašich možností.

5 pilířů zdraví

Možná jste již slyšeli o tzv.5 pilířích zdraví, které mají za cíl harmonizovat a udržet vaše tělo a mysl v maximální pohodě a vitalitě. Tyto pilíře jsou:

  • dech
  • otužování
  • mentální pohoda
  • fyzické zdraví
  • vyvážená strava

Pilates vám může pomoci hned se třemi z těchto pilířů, a to s vedeným a kontrolovaným dýcháním, zklidněním mysli při koncentraci se na své tělo a jeho pohyb a v poslední řadě s fyzickým zdravím, jelikož pomůže se správným zapojením posturálních svalů, a tedy s držením těla, snížením bolesti zad, ale také při hubnutí nebo při pomoci s koordinací.

Co si vzít s sebou na lekci Pilates aneb pomůcky a vybavení

Pilates

Jak jsme již zmínili, Pilates je cvičení především s vlastní vahou těla, lze ovšem využít poměrně velkou škálu nejrůznějších pomůcek.

Pro zlepšení stability se využívají balanční pomůcky jako je třeba míč, bosu nebo balanční podložky. Pro větší zapojení svalů lze použít nejrůznější posilovací gumy, expandery nebo obruče. Setkat se můžete i s pěnovými válci, míčky a s dalšími typy pomůcek. Nemusíte se ovšem bát, není třeba hned nakupovat celé vybavení, v každém studiu je lekce uzpůsobena dle dostupných pomůcek k zapůjčení.

Co si ovšem určitě vezměte s sebou je pohodlné oblečení, ve kterém vám bude příjemně v každé pozici. Pomocníkem mohou být také protiskluzové ponožky.

Novinky

Články a zajímavosti nejen o józe

Povoláním jogín

Ráno vítat Slunce na ranní lekci na terase, snídaně v kavárně, popracovat ...  Více

Jóga a stres

Stres je slovo, které před lety vstoupilo do našeho každodenního slovníku a ...  Více

Jin jóga aneb čas se zastavit

V dnešním zrychleném světě se jóga čím dál víc zpomaluje a na ...  Více

Můžete prohledat celý vesmír ve snaze najít někoho, kdo si zaslouží vaši lásku víc než vy samotní, nikoho takotého však nenajdete.

Siddharta Gautama

Ochrana osobních údajů |  Podmínky a pravidla rezervačního systému |  Provozní řád |  Lektoři Domu jógy |  Novinky |  Škola Domu jógy |  Povinně zveřejňované informace